tirsdag den 15. september 2009

Nobody puts baby in a corner

I nat døde Patrick Swayze. Mr. Dirty Dancing aka Johnny Castle. Så sørgeligt at man må tude lidt. Om ikke andet, så over de minder, som han har været med til at sømme ind i hver en hjernecelle hos os over 30. Hvem husker ikke hvor vi var da Dirty Dancing var på sit hotteste? Jeg gik fx. i 7. klasse og fik mit første kys. Der var ikke meget dirty over det. Det foregik i en kælder, han hed Thomas, og vi kom aldrig og at danse. Nå.

I nat lå der så rent faktisk en baby og sov i det ene hjørne af rummet, og med de reflekser han har, ja så kan han faktisk danse. Han kan også vrikke med måsen og fortælle mig hvor skabet skal stå, når han ikke gider ligge og vente på den mælk. Så får jeg tørt på, ligesom faren i Dirty Dancing. Måske en kommende Johnny Castle, der liiiige ber sin kæreste Bibi's far om at stikke piben ind, who knows?

Men sammen med Swayze, så døde også 100 af mine hjerneceller i nat, da jeg ikke fik sovet meget, fordi Jeppe troede det var morgen. Derfor var jeg en smule dinglet, svimmel og grådlabil, da sundhedsplejerske Merete ringede på døren her til formiddag. Ind af døren kom hun da, og fik kigget på Jeppe.

Han har taget godt på og vokset og the works. Han har til gengæld fået hård mave og det betyder, at han er utilpas og knurrer som en lille hund dagen lang. Vi havde præcis samme problem med Kasper, så det var forventet. Jeg ved også nu, at babyer ikke dør af det, eller får sprængt tarmen......jeg er sikker på at I kender fantasien som førstegangsmor. Helt anderledes var det dog ikke, da søde Merete nævner, at Jeppe ikke har øjenkontakt så længe af gangen.

Stilhed. Mere stilhed.

Lige den sætning får det til at isne i mig. Kasper røg nemlig ind i et lidt uheldigt forløb på Amager Hospital, da han skulle undersøges for sin træge mave. Her blev øjenkontakten også nævnt, som noget der skulle holdes øje med. Kasper var på daværende tidspunkt to mdr. og jeg var bestemt ikke on top med det der med at være mor og du-kender-jo-dit-barn-bedst. Jeg stivnede da lægen sagde det og var sikker på, at Kasper som minimum var autist.

Faktisk var jeg så bims, at jeg var sikker på, at jeg havde hørt Dr. Ibrahim spørge om vi havde fået tjekket Kasper for Downs. Ergo ringede jeg ned på hospitalet et par dage efter og fik Ibrahim i røret. Han lyttede høfligt, mens jeg lige fik fortalt ham et par sandheder om hvordan man taler til sine patienter. Den fik hele armen. Der blev helt stille i telefonen, og han måtte stille og roligt fortælle mig, at det havde han altså aldrig sagt. Arh okay Dr. Ogginok, ellers ville jeg nok ikke ringe vel. Det havde han da? Nej. Det havde han så ikke.

Så. Mental note to self: inden du råber nobody -puts-baby-in-a-corner-agtige sætninger ind i hovedet på hele sundhedssystemet, så prøv lige og få sovet lidt. Når alt kommer til alt er Jeppe ligeså piv-normal som Kasper, som p.s. kan få øjenkontakt med den mindste myre på en træstamme 100 m væk.

11 kommentarer:

  1. Så - nu skal sundhedsplejersken vel ikke også ha' lov at give dårlig samvittighed...Niks!!
    Interessant at man får så ultrafin hørelse og forståelse når man er mor. Hører nogle gange lidt mere mellem ordene end meningen er...Kender det! Hvorfor har naturen dog ikke indrettet os mødre anderledes på det punkt.
    Er glad for at høre at du kan styre din indre "drama queen". Det er cool gået!!

    SvarSlet
  2. Endnu én af fordelene ved at blive mor for 2. gang (forestiller jeg mig). Man er ikke helt så nem at ryste og slå ud af kurs. Det lyder som om du - på trods af søvnmangel - har styr på det.

    Kh
    Lykke

    SvarSlet
  3. Åh, man er så følsom i hele den der laaange periode. Bagefter ved man sku godt, alt er ok og at man står med den næste Bohr, Einstein eller bare en ny Laudrup. Men lige i momentet... puhh, man forestiller sig jo det værste.

    Godt, han er nr to! Du ved bedre nu, og du ved også, du risikere at gøre fjollede ting af søvnmangel. Og så er min erfaring, at man har lettere ved at styre uden om.

    SvarSlet
  4. Søde Annamette!
    Både du og Jeppe må da komme forbi til en gang zoneterapi! Nogle gør sådan at baby får ½ time og derefter går far med baby og så får mor 1 time!
    På torsdag kl 9.30 eller i næste uge?
    Knus Anna, der by the way er riiiiimelig skruk :-)

    SvarSlet
  5. Apropos træg mave, så døjede vi ekstremt meget med det, da vores datter var lille. Faktisk så meget, at jeg måtte hjælpe hende af med det (Jep det er korrekt...en finger op i e....), det var bestemt ikke sjovt. Det gik mig meget på, især fordi diverse lægelige hjælpemidler ikke hjalp på maven (sveskemos og laktulose havde heller ikke den store effekt). Jeg blev så anbefalet at gå til en healer…og man kan tro på sådan noget eller ej…men siden den dag vi besøgte hende, har vi ikke haft noget som helst problem...what so ever. Faktisk "lavede" vores datter samme aften, som vi havde besøgt hende (noget hun ellers ikke plejede).
    Bare en lille erfaring herfra :)

    Hilsen @nj@

    SvarSlet
  6. Jeg tror helt bestemt, at man er mere afslappet med nr. 2 end man er med nr. 1, og af samme årsag ser jeg frem til at blive andengangs-mor (om nogle år). Nu er min søn ikke den hurtigste rent motorisk, og selvom jeg er overbevist om, at han tidsnok skal komme efter det (jeg var selv en sen starter), så er man sgu' følsom når enten en læge eller en anden sundhedsperson i bedste mening siger, at ens barn ikke er så langt fremme, som det burde være. Så thumbs up fordi du formåede, trods søvnunderskud, at bevare roen mht. Jeppe. Han ligner bare sin bror, og det er jo ikke så ringe endda ;-)

    Jette *som var lidt forelsket i Patrick Swayze dengang hun gik i 7-8 klasse*

    SvarSlet
  7. Åh, man er så følsom omkring sine børn og søvnunderskud hjælper bestemt ikke på det. Glemmer aldrig dengang Oscar dumpede sin første eksamen - Boel-prøven - og jeg var simpelthen så irriteret på sundhedsplejersken, fordi hun ikke kunn regne ud, at han var fuldstændig normal og havde helt normal hørelse og bare overhovedet ikke gad den der prøve. Heldigvis stoler man lidt mere på sin egen intuition anden gang, synes jeg, og det lyder også som om, du har det sådan.

    SvarSlet
  8. Hvor er det godt at du er så sej, at du ved at det er søvnmangel der gør at du reagere og at du bare ved at Jeppe er helt 100 som han skal være for selvfølgelig er han det!

    Noget helt andet, har du en mailadresse, som du vil sende mig på mail snabela thegreenfactory.dk? Har lige en mail jeg gerne vil sende dig :)

    SvarSlet
  9. Kære du

    Jeg håber sådan at du idag, onsdag, - har sendt den fedeste mail :)

    Al vind i sejlene

    SvarSlet
  10. Orv hvor jeg lover den her blogverden. Man er bare aldrig alene. Jeg når bare ikke at smide en kommentar tilbage, men I skal vide at jeg har jer alle i tankerne.

    Anja: Hvad er det for healer du snakker om. Lyder noget langhåret, men det er nok det eneste jeg ikke prøvede med Kasper, så det kunne godt være jeg skulle gå efter en madam mim.

    SvarSlet
  11. Hov - sparker lige til bolden igen. Jeg/vi brugte en zoneterapeut derhjemme til vores søn med stor succes. Hun hedder Ulla Puggaard og har nr. 4491 0098. Hende kan jeg (og en veninde, som også brugte hende) varmt anbefale!

    SvarSlet