søndag den 12. december 2010

God jul for helvede!


Alle kaster jo om sig med give-aways. Det er der også her på bloggen. Det er så bare det, der hedder samvittighedsgaver. Og heldigt for jer, nu har jeg fået dårlig samvittighed, så det er tid til denne decembers første give-away.

Det er en bog. Og den hedder Møgungen. Og kørte man en bandeordsdetektor igennem siderne, så ville den eksplodere. Det glæder mig i denne tid. At kunne præsentere et stykke fint litteratur med ord som 'bøsserøvssolnedgang.' Se selv:



Damen bag bogen hedder Mette Hegnhøj Mortensen og om bogen siger hun:

Hvad fik dig til at skrive en billedroman med så lind en strøm af bandeord?
Det har ikke været et bevidst ønske at skrive en bandeordsbog. Det var Møgungen, der kom først. Møgungen fortæller. Deraf sproget. Det er verden set gennem hans temperament. Og det var det sprog, der skulle til for at fortælle den historie.

Hvad skal børnene have ud af at læse den (eller få læst op)?
Jeg håber, de får en oplevelse. Af sprog og liv.
At den vækker følelser.

Hvad er dit eget yndlingsbandeord?
Jeg bliver tit spurgt, om jeg er kristen, fordi jeg aldrig bander. Jeg bliver lige overrasket hver gang. Måske bander jeg stille. Eller indad. @#%^&*(

Om bogen:

I billedromanen Møgungen befinder vi os dybt inde i de svenske skove. Helge Helge har taget møgungen med på telttur. Langt væk fra civilisationen og de hjemlige dramaer. Der er nemlig noget derhjemme der ikke er så godt.Helge Helge var den eneste der ville tage på tur med Møgungen, og det skal da også snart vise sig at det ikke er en helt almindelig tur i skoven de to kommer ud på. Møgungen går med dolk og dynamit og svitser insekter med et brændglas.Men hvem er denne møgunge, og hvad er der med ham? Ja, det finder læseren ud af lidt efter lidt.


Smid dit navn inden tirsdag morgen kl. 8.00, så vælger jeg den af jer, som jeg synes er sødest. Og nej, gu fanden er der ingen lodtrækning, det bøsserøvspis, det bruger vi ikke her.

48 kommentarer:

  1. Så må du gerne vælge mig, tak.
    Jeg er vældig sød, og selvom du ikke kender mig, er jeg sikker på, at hvis du gjorde, ville du være enig ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg er ikke specielt sød. Men skide sur. Og træt.
    Så vælg mig. Sgu.

    SvarSlet
  3. Jeg er heller ikke særlig sød, til gengæld elsker jeg Sverige og slæber gerne mine forsvarsløse øgler med derop. Måske skulle jeg nøjes med den der bog???

    SvarSlet
  4. Tak for satan, den skal jeg da ha´! Både fordi jeg bander dagligt foran mine børn, især i bilen, og fordi jeg er BØRNEbibliotekar og kan sælge den til biblo kunderne, når jeg kender den.

    SvarSlet
  5. Det lyder som den pissesjovestemøghamrendeskæggeste bog i verden. Den MÅ jeg bare ha'...og jeg er skide sød!

    SvarSlet
  6. Ja tak! Den vil jeg røv gerne have. Har lige lært ham den lille på to at sige fiskefjæs. Det var det værste ord jeg kunne finde på at lære ham så jeg mangler I den grad inspiration.

    SvarSlet
  7. Pis oss, at mine egne børn er så store, at de ikke gider sidde på skødet og få læst histore mere. (17 & snart 15)
    Men hurra for ømlingsKarlaniecen, som er i den lærenemme alder, og har forældre der er med på den værste. Jeg kan lige se os sidde og grovfnise sammen, næste gang hun kommer på besøg. Sådan en sød phaster er jeg nemlig.♥

    SvarSlet
  8. Jeg stemmer på Cecilie! Sgu.

    SvarSlet
  9. Og jeg er en møgvoksen! (Rikke B.)

    SvarSlet
  10. Den bog må jeg bare have fingre i! Det skal være mig en udsøgt fornøjelse at læse den for min 5 årige søn, der ALTID siger "det må man ikke sige, mor", når jeg bander. Hvilket sådan ca er 20 gange om dagen ;-)

    SvarSlet
  11. Jeg ville elske at læse en bog om bøsserøvsolnedgange!

    SvarSlet
  12. Haha lyder som en herlig bog! Jeg har ingen børn selv men ville elske at læse den højt for alle de pæne veninders små poder.

    SvarSlet
  13. Jeg er vildt sød fordi jeg har 5 børn i alderen 10.8.6.6 og 6 år - og jeg har ikke solgt nogen af dem til højestbydende, selvom det indimellem har strejfet mig :-)
    Trine

    SvarSlet
  14. HÆ! Den vil jeg godt se i sin helhed!

    SvarSlet
  15. Jeg er så sød så sød. De andre har skrevet at de er søde, men det passer ikke, for jeg er den eneste der er rigtig rigtig sød! Fedte fedte fedte...
    Og så ville jeg i øvrigt elske at læse den op for min 3. klasse, så deres forældre kan blive rigtig forargede... Hæ!
    Kh. Malene

    SvarSlet
  16. Pik-mig-i-øret (det bedste bandeord, som jeg har lært her på kanalen) - den bog vil jeg gerne vinde!!

    PS: kan ikk finde ud at skrive i det her røv-kommentarfelt, med navn og mail - derfor får jeg anonym titlen - tak for lort
    Bedste hilsner Susie

    SvarSlet
  17. Jeg bander i stor stil, og min lille Katinka bliver lige forarget hver gang... så hun kan godt tåle at få lidt "pis" i ørerne ;)

    SvarSlet
  18. Jeg er overhovedet ikke sød. Ikke engang lidt! Og jeg bander - meget - som i rigtigrigtig meget. Altså så meget at min søn på 5 siger "hov hov mor" rigtig mange gange om dagen. Især i øjeblikket. Hvor jeg er så pissehamrendeskide meget stresset over fuckingjul efterfulgt af lortemøghængerøvseksamen. ARGH!

    SvarSlet
  19. Nå - jeg er heller ikke sød overhovedet. Men sur og bitter og selvmeliden af helvede til! Men derfor gider jeg godt læse bøger for min 6 årige. Har endda snydt og læst Batalion 6-66 som ellers kun er for fædre og hylet af grin over stivfrossen piller og andet godt. Så den her vil sgu da hitte gange tusind!!
    - så tag nu bare mig!

    SvarSlet
  20. Den bog skal jeg vinde - jeg trænger for meget til at læse den højt for mine små tøsebørn og min kæreste....nej endnu bedre læse den for min kolleger....det vil være et HIT HIT HIT!!!

    SvarSlet
  21. Håhr, sej bog!

    SvarSlet
  22. Åhhh jeg må have den bog , vil elske at læse den for mit barnebarn, for jeg trænger til at få fornyet mit ordforråd....kraftedme

    SvarSlet
  23. Jeg kan ikke en hel masse bandeord og sligt, og hvis det skal til for at vinde bogen, spilder jeg min tid lige nu! Men måske trænger jeg til at lære dem? :-)

    SvarSlet
  24. Årh endelig en bog mit sureste barn vil gide at få læst højt! Den må jeg vinde!

    SvarSlet
  25. Jeg har allerede en møgunge - godt nok er han kun 10 uger, men han holder mig allerede vågen hver nat!! Desuden er han født med en fintfølende radar, som gør at han vågner i det sekundt jeg sætter mig ned med et stykke kage! Han vågner heller ikke som almindeæige babyer, med store søde øjne - næææ nej, her vågner man skrigende!!! Meeeeenn han er sgu sød alligevel ;-) og det er jeg også ;-))

    SvarSlet
  26. Jeg vil gerne være med :)
    Linn

    SvarSlet
  27. Mm-smiske, smiiiske, smiske-m-m-m (stik mig så den bog - jeg har fortjent, virkelig fortjent fordi jeg er så freaking tålmodig og aldrig siger grimme ting til mine børn...) OG m-jeg gir kage, hvis den blir min.

    SvarSlet
  28. Min den ældste, er så artig, at jeg næsten tror han ville have godt af at få smidt en ordenlig røvfuld bandeord i hovedet.. Så jeg smider lige mit navn her. God mandag fra Malene

    SvarSlet
  29. "De to uhyrer" kan anbefales - de kan også nogle ord, som vi voksne knap kender - men sjov er den!

    SvarSlet
  30. Måske er jeg den heldige??

    SvarSlet
  31. Ej den bog er for sej - sådan lidt pippe-agtig. Og siden Pippi er et hit herhjemme, så er her et lod. Den ville jeg bare gerne læse (og grine af ...)

    SvarSlet
  32. SKAL man være skidesød? :-/

    SvarSlet
  33. Hælder lidt et lod i bøtten. Sounds interesting. Jeg kunne jo være den heldige møgkælling, der fik den :)

    Mette Louise

    SvarSlet
  34. Jeg er ikke sød. Men jeg er ret vild med bandeord. Fordi jeg er sur. Altså - er jeg ikke sød.
    Fik du den, eller skal du også have DEN skåret ud i paps? Røvsnaps...
    Giv mig nu for helvede den bog!

    SvarSlet
  35. Møgungen vil passe glimrende ind i min familie, hvor vi allerede har to boende. Ind imellem er de dog de rene englebørn, og lige præcis på sådan et tidspunkt vil det være fedt at pille det englede lidt af dem med en ommgang højtlæsning af den gode slags ;)

    SvarSlet
  36. sukkerbombemarcipangrisslikstokjulekonfekt - det var nok det sødeste ord jeg lige kunne komme på. Måske i nogle kredse et bandeord?

    :O) Mette

    SvarSlet
  37. Det er da mig, der skal vinde den fordi jeg har spillet trold sammen med Mette i '89 og endda rejst hele vejen til Göteborg på turné sammen med hende.

    SvarSlet
  38. Arg, men for satan et fedt koncept....min meget artige dreng på snart 4, ville dog nok blive noget chokeret da han KONSTANT irettesætter mig hvis jeg bander :) Men ja, tak....hit med den!

    SvarSlet
  39. Jeg skal have det lort.

    Og jeg skal have det, fordi jeg sidder gud-ved-hvilken-dag, til røv-ud-på-natten, og laver projekt i det studie som om nogle år skal gøre mig til Hr. jeg-kan-det-der-med-at-være-koordinator-for-firmaer-og-sport, og fordi at jeg tissede nærmest i bukserne af grin over "Helge røvfættersovs", og med et spilt sekund(du ved, der hvor man lige akkurat når at tænke 1000 klare tanker), at den vil jeg købe til min storebror i julegave, og en til mig selv.

    Se det er jo ikke flot i sig selv, men jo - for jeg er på SU(tudefjæs - ja, og fuck jer - i røvfættersovs), men mest fordi min bror bor i sydamerika, og så tit ser jeg ham ikke.

    Men når vi skyper sammen, er det som om at han stadig bor ude i "ø-gaden", og vi kan snakke om patter, bussemænd, prutter og alvorlige ting, som var det at han aldrig havde flyttet.

    Og den bog kunne godt være mig, i fysisk form, ude hos ham.

    SvarSlet
  40. Hold da op, det ser da ud til at det lige bliver nødvendigt at reservere heftigt mere plads i vokabulariet ... - abemås, agurketud, analfabet, asfaltcowboy, bacille, bandit, barnerøver, basilisk, bedrager, billige bavian, bisse, bovlamme bladanblander, brandstifter, brutale bilbølle, bums, burgøjser, bæst, bøddel, bøhtosse, bølle, bøllefrø, børste, cykeltyv, desertør, dovendyr, drukkenbolt, egoist, facist, fedtblære, fedtemikkel, fedthalefa?r, fladpande, flommefede fjollerik, forbryder, forlismand, forlorne tæppehandler, fortidsuhyre, frysefrederik, fyldebøtte, gangster, gespenst, grimrian, grobrian, haleneger, hallunk, hulepindsvin, hærværksmand, høvl, igle, ignorant, individ, interplanetariske slørhale, jubeltorsk, justitsmorder, kakerlak, kannibal, karnevalssørøver, klaptorsk, kleptoman, klodrian, klodsmajor, knoldvækst, kryb, krybskytte, krudtugle, kvajpande, kvælstofbacille, kæltring, køter, laban, lakaj, landevejsrøver, landkrabbe, landsforræder, laskefede lommetyv, lejesvend, lemmedasker, lomme-Moussolini, luksusdyr, lumskebuks, lurendrejer, lusepuster, luskebuks, lydpottelus, lystmorder, læderjakke, løjser, makrelslugere, marxist, massemorder, menneskefjende, menneskeæder, misdæder, modbydelige mide, mordbrænder, morder, motorbølle, møgdyr, pirat, pladderabe, platfodede moskusokse, plebejer, prøjser, pungdyr, pyroman, racist, rottefjæs, sadist, samfundssnylter, sandalslæber, sandloppe, sandmide, sinke, sjofelist, sjover, sjuft, skadedyr, skallesmækker, skamstøtte, skunk, skurk, skvatdragon, skvatmelon, skægabe, slagsbror, slambert, slapsvans, sleske spytslikker, slubbert, slyngel, smugler, smørtyv, snigmorder, snigskytte, snoabe, snog, snydetamp, snylter, sortbørsgrosserer, spritbilist, spritter, spruttyv, sprællemand, spyflue, starut, stikker, stymper, subjekt, superskurk, sut, svamp, svin, svindler, svirebror, svumpukkel, søndagsrytter, søpindsvinefjæs, sørøver, tale-delirist, tamp, tangloppe, terrorist, torskepande, trafikbisse, trompetsnegl, tyran, tyveknægt, tøffelhelt, tøsedreng, udbytter, undermåler, vagabond, vampyr, vandal, vandrotte, vandal, væggetøjsbefængte varulv, varyl, vatnisse, voldsmand, øgle!!

    Elsker simpelthen vores sprog-berigere og -fornyere - tak for at henlede opmærksomheden på denne!

    SvarSlet
  41. Hold da op, det ser da ud til at det lige bliver nødvendigt at reservere heftigt mere plads i vokabulariet, abemås, agurketud, analfabet, asfaltcowboy, bacille, bandit, barnerøver, basilisk, bedrager, billige bavian, bisse, bovlamme bladanblander, brandstifter, brutale bilbølle, bums, burgøjser, bæst, bøddel, bøhtosse, bølle, bøllefrø, børste, cykeltyv, desertør, dovendyr, drukkenbolt, egoist, facist, fedtblære, fedtemikkel, fedthalefa?r, fladpande, flommefede fjollerik, forbryder, forlismand, forlorne tæppehandler, fortidsuhyre, frysefrederik, fyldebøtte, gangster, gespenst, grimrian, grobrian, haleneger, hallunk, hulepindsvin, hærværksmand, høvl, igle, ignorant, individ, interplanetariske slørhale, jubeltorsk, justitsmorder, kakerlak, kannibal, karnevalssørøver, klaptorsk, kleptoman, klodrian, klodsmajor, knoldvækst, kryb, krybskytte, krudtugle, kvajpande, kvælstofbacille, kæltring, køter, laban, lakaj, landevejsrøver, landkrabbe, landsforræder, laskefede lommetyv, lejesvend, lemmedasker, lomme-Moussolini, luksusdyr, lumskebuks, lurendrejer, lusepuster, luskebuks, lydpottelus, lystmorder, læderjakke, løjser, makrelslugere, marxist, massemorder, menneskefjende, menneskeæder, misdæder, modbydelige mide, mordbrænder, morder, motorbølle, møgdyr, pirat, pladderabe, platfodede moskusokse, plebejer, prøjser, pungdyr, pyroman, racist, rottefjæs, sadist, samfundssnylter, sandalslæber, sandloppe, sandmide, sinke, sjofelist, sjover, sjuft, skadedyr, skallesmækker, skamstøtte, skunk, skurk, skvatdragon, skvatmelon, skægabe, slagsbror, slambert, slapsvans, sleske spytslikker, slubbert, slyngel, smugler, smørtyv, snigmorder, snigskytte, snoabe, snog, snydetamp, snylter, sortbørsgrosserer, spritbilist, spritter, spruttyv, sprællemand, spyflue, starut, stikker, stymper, subjekt, superskurk, sut, svamp, svin, svindler, svirebror, svumpukkel, søndagsrytter, søpindsvinefjæs, sørøver, tale-delirist, tamp, tangloppe, terrorist, torskepande, trafikbisse, trompetsnegl, tyran, tyveknægt, tøffelhelt, tøsedreng, udbytter, undermåler, vagabond, vampyr, vandal, vandrotte, vandal, væggetøjsbefængte varulv, varyl, vatnisse, voldsmand, øgle!!

    Elsker simpelthen vores sprog-berigere og -fornyere (Haddock ovenfor :-)) - tak for at henlede opmærksomheden på denne!

    SvarSlet
  42. (Beklager dobbelt-post, Google råbte fejl! i processen, men underkastede sig åbenbart alligevel - klamprianskotellet!)

    SvarSlet
  43. Jeg fortjener kraftedeme den bog. Fordi jeg er vågen klokken 05. Det burde du - AF ALLE - forstå pinen i!

    SvarSlet