fredag den 18. november 2011

Klumme fra 24 Timer i dag

Klummen: Hold snitterne for dig selv, cykeltyv!

Jeg har set min mand græde to gange på de seks år vi har været gift. I aftes var det tæt på at være tredje gang. Han kom slukøret op fra kælderen og fortalte med sorg i stemmen, at alle hans cykler var blevet stjålet. Fra vores aflåste fælleskælder i vores eget aflåste kælderrum, som på ingen måde er en ussel gammel kælder med noget træværk, man kan stikke sin hånd igennem. Næ, der skal noget hardcore indbrud og noget boltsaks til. Og vupti, så var de cykler væk.

Der bliver meldt 80.000 cykler stjålet om året i Danmark, og min mands fire cykler er så nummer 80.001, 80.002, 80.003 og 80.004. Men det er altså mere end bare tal. De cykler, som tyven stjal, er ikke fire bøjede rør med nogle tilfældige hjul på. Han (hun?) stjal blandt andet en mountainbike, som min mand havde kørt på ved adventureløb i Tyrkiet, Equador, Schweiz og Polen.  Det var hans bedste cykel. Og på den var der sirligt klistret et billede af mig og ungerne, til minde om dem, der sidder og hepper derhjemme. Cyklen var som de andre tre håndsamlet over mange måneder.

Jah-jah, det er kun døde ting, og vi kunne da også hurtigt blive enige om, hvor godt det var, at vi ikke liiiige var kommet ned i kælderen med to børn, mens der stod en eller anden freak med en boltsaks. Jeg ved også godt, at cykeltyverier nærmere er reglen frem for undtagelsen. Men. DET GØR MIG EDDER-SPRUTTENDE-RASENDE HVER GANG DET SKER.

Cykler er erstattelige, men det er den latterlige indgriben i ens hverdag ikke. Forsikringspapirer. Opkald til politi. Til forsikringsselskab. Indsendelse af dokumenter. Alternativer til transport. At man skal indlægge ekstra tid om morgenen for at nå børnenes bus til skovbørnehaven og til sit arbejde, da man skal med offentligt transport, eller starte en rundringning for at høre, om der er nogen, der ligger inde med en ekstra cykel, plus cykelvogn og ekstra barnesæde (som om).

Derfor, Mr. Cykeltyv, stjal du meget mere end fire stelnumre, da du raidede vores kælder. Gid, du kun får bløde pakker til jul resten af dit liv.

10 kommentarer:

  1. Jeg lærer aldrig at forstå hvorfor folk tager noget der ikke er deres. Undskyld at jeg er så naiv, men fatter ikke det der stjæleri og folks manglende moral....

    SvarSlet
  2. Aaaargh! Cykeltyveri er bare røvsygt!

    Vi fik vores Christianiacykel stjålet i sidste uge - og fandt den hos naboen, Christiania, nu med tre gule prikker. Sikkert et par unge tumpenakker.

    Men det der lugter af udspekuleret tyveri... De må jo have vidst, at der var noget at komme efter... Æv, det gør det bare endnu mere røvsygt!

    SvarSlet
  3. Når din mand køber sine næste cykler, så overvej en Spylamp, de kan købes herhjemme på seir jagt. Både forklædt som baglygte, og snart også puttet ind i styrpinden på mountainbikes. Det ville være så skønt at finde ud af hvem der havde taget cyklerne og få stillet dem til ansvar, men nhæsten bedre at få cyklerne igen. Man kunne jo forestille sig at politiet ville være en smule mere gelasne hvis de fik at vide at et par dyre cykler med indbygget gps var stjålet og man bare skulle have hjælp til at få dem tilbage uden at begå selvtægt.

    SvarSlet
  4. Tak for tippet Opspin, jeg skal give det videre.

    SvarSlet
  5. Vi har også prøvet at få stjålet både cykel, bil og bilradio. Og har sågar haft indbrud i huset. Selvom der ved indbruddet blev stjålet nogle smykker med stor affektionsværdi, så er det værste at andre sådan bare har taget vores ting fra os, som sgu da for helvede er *vores*. Engang fik vi stjålet en bil foran zoo, med hele tre barnesæder bagi. Ved godt at tyven sikkert var ret ligeglad, men det var lige begyndt at regne, det var min ældstes 4-årsfødselsdag, ungerne var trætte, og der var virkelig langt hjem til forstaden.
    Nåhm, tyvene stopper nok ikke, så sådan noget gps er nok ikke en dum ide. Desværre.

    SvarSlet
  6. Åh, folk der stjæler er bare for fesne. Får helt ondt i maven over beskrivelsen af din mands reaktion. Det må sgu da være lidt som at stjæle et barns legofigurer - eller noget.

    SvarSlet
  7. Jeg er klart fortaler for, at gabestokken bliver genindført! Hvis de satans røvhuller bare en gang imellem bliver fanget med hjælp af nymodens teknik, vil jeg gerne stille mig op i køen med rådne æg!

    SvarSlet
  8. Lotte/gamle bofælle fra Århus.18. november 2011 kl. 20.27

    For fanden, Thure.
    Det er jeg godt nok ked af at høre..
    Kærlige tanker!

    SvarSlet
  9. Det er så latterligt. Hvor er det synd med en håndbygget cykel, men man må se fremad til forsikringspengene og så bygge en ny.

    SvarSlet
  10. Vi må håbe at Hr. cykel tyv har meget korte arme og at hans RØV må klø!
    Sry, kunne ikk lade vær.

    SvarSlet