onsdag den 4. januar 2012

Nytårsforsæt # 1: Madplan



Jeg skal ikke holde mig for fin til at give den gas med nytårsforsæt. Jeg har ikke mange, men jeg er allerede dumpet i det ene: madplanen. 1. Fordi jeg kun nåede til onsdag før jeg blev distraheret af et-eller-andet-spændende-på-nettet-som-muligvis-var-et-par-sko. 2. Fordi jeg allerede tirsdag var bagud, 3. Fordi jeg allerede i går havde mistolket maden i vores køleskab og derfor ikke havde det kylling jeg skulle bruge 4. Fordi jeg ligesom har glemt at købe ind til ugen og derfor står med fire pakker Havrefras og en dåse tomater.

Således fik vi i går: falafler, ris og stegte røde pebre og ungerne fik minutnudler, som det lykkedes mig at tabe ud over køkkenbordet inkl. indhold og derfor skulle starte forfra. Pludselig ringede det på døren, og dér stod min underbo med sin datter og havde smækket sig ude. Datter sulten som en hest og jeg havde ikke decideret kalkuleret med mad til fem. Lad mig bare sige at jeg var glad for at vi havde æbler og rødvin.

Hvad fik I at spise i går?



17 kommentarer:

  1. Spaghetti med millionbøf - verdens nemmeste og hurtigste ret, der kun kræver 5(6) ingredienser:
    1) Spaghetti
    2) Hakket oksekød
    3) 1 løg
    4) Ketchup
    5) Revet ost
    - og (6) Krydderier til millionen...

    Og det helt uden den sædvanlige 4-ugers madplan ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg havde helt klart også satset forkert med et nytårsfortsæt om mere hjemmelavet mad, så brugte 3 timer (udover de 12 timer kikærterne havde fået i blød) på at lave humus og mislykkede falafler. Som ikke smagte særligt godt. Helt sikkert ikke det værd.

    SvarSlet
  3. Vi fik ostesuppe - og i dag står den på Mamas kødboller.

    Jeg er herresej til det med madplaner. Vi bor også på landet fjernt fra dagligvarebutikker, så jeg er ligesom nødt til at planlægge vores indkøb og mad. Men det funker sgu'!

    Jeg kan anbefale Søndagsavisens madplaner og Superbrugsen.dk's madplaner. Planlæg bare til tre-fire dage om ugen. Rester er der stadig nok af, når husstandens børn ikke er ældre - siger erfaringen i hvert fald hjemme hos os!

    SvarSlet
  4. Jeg bliver nok også nødt til at kaste mig ud i det der madplans-pjatteri indenfor nær fremtid. Normalt er der nemlig 3 Nettoer i nærheden af mig. Den ene er imidlertid lukket helt, den anden lukker lige straks i 2 måneder på grund af ombygning - og hvor meget kaos er der mon så i Netto nr. 3 kl. 16.30 hver eftermiddag, når hele oplandet skal købe ind der, og der kun er 3 kasselinjer til rådighed...?

    Det bliver superfedt. Eller noget.

    SvarSlet
  5. Jamen rødvin og æbler lyder da som en glimrende start på året. Held og lykke med resten af madplanen. Og godt nytår til dig

    SvarSlet
  6. Jeg kaster mig om lidt i armene på aarstiderne.com og deres madkasser. Vi fik pita i går med tun, rejer og æg plus lidt grønt. Fordi det ikke indebar noget med noget, der skulle laves i en gryde/ovn/krævede køkkenevner af mig.

    SvarSlet
  7. Årstiderne har lavet en fremragende kogebog der hedder Madplaner. Med oversigt, pæne billeder, indkøbsliste, rester fra den ene aften der kan bruges til næste aften og andet pædagogisk lir. Den skal jeg i hvert fald have mig :) Måske også en idé, så nytårsforsættet bliver hjulpet på vej.. Og tak for en dejlig blog

    SvarSlet
  8. Aj manner I lyder tjekket. Jeg lader mig inspirere. Mine børn er vildt kræsne, og hvis ikke der er pasta til den ene og skært kød eller frikadeller af en art til den anden så skal de BARE ikke have noget. Nå nu skal jeg have ridset den steg til i aften. For helvede.

    SvarSlet
  9. Jeg er simpelthen også hoppet på madplanvognen for nogle måneder siden. Mit håb er, at det bliver en totalt god og fast rutine, når min barsel stopper om 3 måneder, og vi igen skal junglere med hverdagen... Jeg bruger Rema1000s app med opskrifter - det er ikke et gastronomisk heaven, men det er nemt - og så ligger der en i 'min' lille by! Jeg laver planen, så den gælder man-torsdag, fordi min erfaring er, at vi ofte ender med enten at have gæster eller selv blive gæster i weekenden! Udover det praktiske element, så sparer vi også penge - og det er jo egentlig også meget rart...

    Mandag: urtekylling og couscous med rødbeder
    Tirsdag: hjemmelavde madpandekager med oksekød og grøntsagsfyld
    Onsdag: wok med kylling & rejer
    Torsdag: onsdagens ret med friske grøntsager og noget mere kød

    (og nej, vi kører ikke med et fast koncept om kødfri dag...)

    SvarSlet
  10. Hvornår sover du?? Indlæg over midnat og næste svar 5.17... Kræver da lidt andet doping end æbler og rødvin.

    SvarSlet
  11. Hvis du vil have inspiration kan jeg anbefale at lave madplan én måned frem. (Ja.. jeg har kun gjort det en gang ind til videre, men det er en kæmpelettelse! Og nåh ja, det blev heller ikke burgere men millionbøf første dag med madplan, men pyt med det!)
    Jeg har fast rugbrødsdag hver søndag (så kan vi jo altid lave noget andet hvis vi har vildt meget overskud), fisk og fiskefrikadeller hver fredag (det er den dag jeg har tid til at køre forbi fiskemanden), og hver onsdag er det noget nemt (risengrød, pasta, el.l.) da jeg er alene med de to små. Hvis børnene ikke vil spise det vi har til aftensmad får de rugbrød i stedet. Den yngste kan af princip ikke lide noget for tiden, mens den ældste i det mindste smager på maden, frivilligt!
    Jaaah, det lyder måske lidt helligt... men det er dejlig så længe det virker :) Og så er din madplan altså en del mere tjecket end min...!!! (Og hvem laver forresten steg med alt mulig en tirsdag/onsdag når man har små børn?? Ikke mig!)Held og lykke med projektet!

    SvarSlet
  12. Kyllingeburger er svaret. Og det stod ikke på madplanen. For den har vi droppet. Til gengæld har vi lavet en udførlig liste over vores fryserindhold, og det er forbudt at købe ind, før fryseren er tømt. Altså mælk og den slags fornødenheder er okay, men hvis ikke vi får has på fryseren drukner vi i Langelænder-pølser, fars, steg og skært oksekød.

    SvarSlet
  13. Ha ha.............

    Kender det alt for godt - Har endnu ALDRIG gennemført en madplan for en uge selvom jeg skriver en hver søndag..............

    Men planer er vel også til for at have noget at afvige fra?????

    Rødvin og æbler burde også være på samme niveau i madpyramiden!

    SvarSlet
  14. Må tilslutte mig Bettina.... Aarstidernes måltidskasser er et hit hos os... For 350kr har vi mad i tre dage (to sultne voksne og en på 2år) -det er leveret lige til døren med alt der skal bruges, og vi behøver ikke skænke aftenmåltidet en tanke! :-) Så er der kun to overkomemlige hverdage og en weekend tilbage (Det er min hverdagsluksus -tilgengæld klarer jeg gerne de sure strømper der skal vaskes ;- )
    /T

    SvarSlet
  15. Har lige været forbi Fru Wedels blog. Hvilken skønhed der pryder der.......... Glemte også at skrive i går, du har da vist tabt dig, har du ikk?
    Er vild med din stil........WOW

    SvarSlet
  16. Skyggesiden: Jeg ved ikke hvordan min blog er kodet med tiden, måske kører den på en anden tidslinie, for jeg postede i hvert fald ikke noget kl. 5.17, haha ;-)

    Anonym: jeg har aldrig lavet steg før. Som i ALDRIG, men jeg var alene med ungerne i går eftermiddags og det var seriøst det nemmeste i verden. 10 min på panden og så bare ind i ovnen og passe sig selv. Det eneste jeg skulle var at sætte vand over til kartofler og koge dem 20 min. Så vi får steg enn gang om ugen fra nu. det var SÅ fedt ikke at skulle stå og røre i gryder.

    Changeisapossibilty: Tak skal du have, Wedel er magisk til at finde det helt rigtige tøj. Virkelig. Og Line gør ting med sit kamera som bestemt får det bedste frem ;-) Bare se mig søndag formiddag. Ikke meget diva over det, mere gøgler ;-)

    SvarSlet
  17. Som lækker cyber-lady skal du da benytte dig af alle de bekvemmligheder, nettet giver dig - lige til døren.
    Vi har haft stor succes - og lettelse - og mere fritid - ved at bruge fx nemlig.com. Vi bestiller stille og fredeligt søndag aften, og så kommer hele ugens indkøb til døren mandag eftermiddag - og de har også en udmærket madplan. Og så glem ikke retnemt.dk, som kommer til døren med alle ingredienser og opskrift i en fin flamingokasse - lige til at bikse sammen.

    SvarSlet