fredag den 7. maj 2010

Barnevogns historier

Det er lang tid siden, at nogen har snerret af mig og min pram. Jeg har nok udgydt for meget arrigskab over klapsæder i Metroen. Nogen har hørt det. Nå.

Jeg var lige ved at tro, at folk nok har fattet at os med barnevogne ikke er ude på at skabe terror eller har Jønke som bagmand. Lige indtil i går.

Jamen hvad fanden var meningen?

Jo. Jeg skal ind i bus 250S, som jeg kører med ca. 3 gange om dagen. Og som jeg plejer går jeg ned til den miderste dør. Og går ind. Sætter prammen. Og går op for at vise mit kort. Og smiler. Men det bliver ligeså stift som Marianne Jelved, da buschaufføren siger:

'Lige til en anden gang dame, så skal du sgu huske, at vinke, så jeg ved at du skal med. Ellers aner jeg jo ikke, om du går ind af den miderste dør. Eller bare bliver stående.'

Jeg trak vejret dybt og inden jeg brølede ham så meget ind i skærmen, at hans toupé røg ud af vinduet, smilede jeg mig overbærende smil, og sagde: 'Selvfølgelig, det husker jeg.'

Men KUN. KUN fordi jeg var i det venlige hjørne. Det medmenneskelige og overbærende.

Næste gang er her hvad jeg siger:

'Okay Sherlock, når jeg går hen imod bussen, når du kommer kørende, og du er den ENESTE bus på vejen, så er det sgu nok fordi jeg skal med, og hvis du ellers kunne tænke for alt dit Old Spice og de mintpastiller du har i kæften, så ville du nok måske kunne regne ud, at man ikke tager fordøren, når man har en barnevogn med. Og tag så hjem til din lille skødehund og vær nazi overfor den. Eller din kone. Eller din chef. Og mens du gør det, så tænk over hvorFOR du ikke har fået tre HT-striber på din skarptstrøgne skjorte, eller lønforhøjelse for den sags skyld. Det er fordi, min fine ven, du er en nar. Fik jeg sagt nar?'

Godt så.

7 kommentarer:

  1. Jeg føler det så meget! jeg er hamrende træt af, at køre ind i ALT i samtlige butikker, og folk de kigger bare på én med det der:" så styr dog det store skrummel" blik, i stedet for måske et medfølende: "de er sgu da også for dårligt indrettede de her butikker" smil.
    For fanden da, i Aldi kan man kun komme ind ved at gå gennem kassen?! og vi kommer der rimelig tit ik? Føj! og øv med øv på. :o)

    SvarSlet
  2. Hvis jeg nu siger "gamle damer", har du mon så omtrent 117 historier. Jeg har!

    SvarSlet
  3. Godt så!

    Som nybegynder ud i kørsel med barnevogn (jep, det blev en dejlig marcipangris for små 14 dage siden) vil jeg straks skrive mig dine nyttige erfaringer bag øret (og finde en fin, fin notesbog til mine egne historier).

    Og så lige en tak for at introducere Anja fra "den smertefri" samt dit store forarbejde i Metroen... Måske vi skal få monteret kofanger på vognene (så bliver det sikkert også lettere at få plads i elevatoren, der ellers fyldes af teenagere, som åbenbart er gangbesværede over en kam).

    Nå, hej og god fredag.

    /Anne, Amager

    SvarSlet
  4. Yessir! Tak for den yderst værdifulde og brugbare ramblen. Jeg er sikker på, du nok skal få lejlighed til at bruge den (op til flere gange), når man tænker på det væld af sure offentlighedsinstans-personager, man af og til støder på.

    På den anden side, BURDE vi så ikke som mødre bare kunne hive vores børn op af vognen, således at andre mennesker bedre kunne komme til? Alternativt kunne man gøre det sådan, at ligesom de nye elskovssæder, så var der barnefri busser? Så kunne vi fx kun komme med hver 3. bus, som var specielt clearet til børn og forældre, så buschaufføren også kunne nå at anlægge sig indgroede-i-ørerne-hørebøffer, så de ikke skulle høre på eventuel gråd?

    SvarSlet
  5. Årh altså JA.
    Var på landet og købte ind i Brugsen. Der kan kasserne åbnes på to måder - een hvor lågen knækker før det store hængsel og man ikke kan komme forbi med barnevogne og kørestole osv, og en hvor den bare åbner sig med det store hængsel, hvor alle kan komme igennem.
    Efter en længere snak med den unge kassemand (der havde kørt alle mine varer igennem), som hårdnakket påstod at lige netop hans kasse under ingen om stændigheder havde den feature, sagde det fede læs af en sur stodder bag mig, at jeg måske skulle tage at anskaffe mig et mindre køretøj...WHAT...hvem f.. tror du skal betale din pension, når du bliver en endnu ældre gammel nar (hvilket jeg self ikke sagde...jeg bakkede bare pænt hen til kasse to som var åbnet på den rigtige måde og skumlede resten af dagen). Hvad blander sådan en 2 m flæskevom sig i det for...og i øvrigt er min barnevogn pænt lille...det er faktisk en klapvogn, som bare kan lægges helt ned...æv! Og hvorfor bruger man bare SÅ lang tid på at tænke over sådanne episoder....buhu
    Henriette

    SvarSlet
  6. Jeg skraldgriner og klasker mig på lårene - det går ike stille for sig og glæder mig over at selvom det er 6 år siden jeg havde brug for at kunne stille barnevognen op i Berlingoen UDEN at slå den sammen, så kører jeg stadig i den (altså berlingoen) fordi jeg HADER HADER HADER offentlig transport bla. af selvsamme årsager, som det her er beskrevet.
    Tak for jeres skide sjove historier med og uden gamle damer og flæskebjerge og Old Spice befængte busschauffører. TAK!

    SvarSlet