Klummen: Illums selvmål
Bølgerne har nu efterhånden lagt sig, efter at Illum under store fanfarer proklamerede, at nu kunne alle de ammende mødre, der på frækkeste vis vovede sig ind i deres butik, godt skrideEt af resultaterne af deres udmelding er nu, at staklerne hos Illum ikke længere kan skrive noget som helst på deres Facebook-side, uden at en fra ammekoret minder dem om, hvor stort et selvmål Illum har lavet.
Med to børn på bagen kan jeg give et helt uvidenskabeligt, men skinnende klart billede af ammende og dermed nybagte mødre: De er lette at provokere, de er lettere uligevægtige (søvn- og energimangel), og når de køber noget til deres nys leverede hjertensbarn (og det gør de tit!) er prisen fløjtende ligegyldig.
Forestil dig engang, at du har en butik, der er overrendt med disse typer. Man skal være mere end ualmindelig tumpet, hvis man ikke ser en potentiel kunde.
Men i stedet for at bruge den salgsmaskine, som detailhandelen har brugt årtier på at forfine, til at hive de ammende mødres mænds penge op af deres hæklede fairtrade-portemonnæer, så forbyder de dem at komme i butikken.
Hey, Illum, her er en idé: Hvorfor sælger I dem ikke noget i stedet for? Jeg nævner i flæng: økologiske sutteflaske-gummidutter, naturfarvede øko-stofbleer, dyre bøger om amning, amme-venlig mad til mor, dyre baby-bodystockings, tempereret babymos fra et gødningsfrit landbrug i idylliske jyske omgivelser.
Jeg kunne blive ved. Hver og én ting på listen er noget, jeg selv ville have købt, da jeg gik hvileløst rundt med en baby på armen og prøvede at komme ud af lejligheden, da jeg havde barsel.
Personligt er jeg ikke tilhænger af bare babser og en tilkoblet suttende baby. Men at professionelle detailhandler med så mange års erfaring, som Illum har, formener dem adgang i stedet for at byde dem op til dans, er noget af det mest kluntede, jeg længe har set.
Og så lige at vælge de nybagte mødre som skudsmål, gør det endnu dummere. At provokere nybagte mødre svarer til at rulle sig i hotdogs og hoppe i en bjørnegrotte.
Hvad sidder Illum tilbage med nu? En Facebook-side med 3.145 sure kommentarer og en hel generation mødre, som aldrig vil sætte benene i deres butik.
»Undskyld tjener, vil De hente min pistol i min frakke - jeg skal lige skyde mig selv i foden.«
Spot on!
SvarSletVille du virkelig købe økologiske sutteflaske-gummidutter og naturfarvede øko-stofbleer?
SvarSletJa, jeg fatter heller ikke, hvorfor der endnu ikke er en café, der har specialiseret sig i mødregrupper/barselsramte. Hvis der findes en, har jeg i hvert fald ikke hørt om den endnu.
SvarSletSpot on!
SvarSletJep, kunne ikke være mere enig. De er ikke for kvikke de beslutningstagere i Illum. Adjø omsætning, siger jeg bare!
SvarSletJa jeg ved heller ikke hvor deres PR ansvarlige har været henne i den sag. Hvis de nu havde lagt ud med at tilbyde noget helt nyt: En kaffebar til barselsramte mødre hvor de kan amme, lade småbørnene fise lidt rundt og sidde i timevis over en kop kaffe - så var de jo automatisk flyttet derhen uden at man havde skullet igennem hele det cirkus. Og dem der ikke gider se på ammende mødre vill have fået caféen for sig selv. Uden ballade.
SvarSletUgens tilbud i Illum: En sav til at save den gren over de selv sidder på!!
Caféen drives selvstændigt. Fyren, der hænger på mødregrupperne der sidder i timer og spytter i en caffe latte og åbenbart skræmmer forbavsende sarte kunder væk, tjener ikke en krone af alle de penge de samme barselsramte kvinder lægger i resten af huset. Spot off. Sorry.
SvarSlethaha, fantastisk indlæg, men jeg troede altså at der ville være billeder af dig med hæklepatterne. Ikke at jeg klager, egentlig for jeg har jo set dem. Men Fuhrmann i action siger man da aldrig nej til at se.
SvarSletEr helt enig med dig - det er et gigantisk selvmål for Illum...
SvarSletProblemet er bare, som Lasse også er inde på, at forpagteren af cafeen er selvstændig og dermed revnende ligeglad med hvor mange økosutter du køber.
Desuden; Illumsbolighus cafe har jo været kendt for at være "stedet man mødes som kvinde på barsel" sammen med både medbarslende kvinder og andre - har selv været en af dem (dog som medfølger uden baby) og kan ud fra et rent forretningsmæssigt synspunkt godt forstå at man som cafe ejer bliver lidt træt af kvinder der køber een kop kaffe og sidder der flere timer....
At man tjener ikke ret mange penge på at fem mødre sidder og sutter på en Latte i 8 timer, siger jo sig selv. Illum fik dog lidt uelegant blandet amning i den sag, og pludselig handlede det ikke helt om salg eller ikke salg. Men også om bare babser.
SvarSletOg set ud fra salgsbrillen, så var der er hel del man kunne have gjort for at optimere salget til de ammende mødre, uden at det behøver at være økogummisutter. Det er set flere steder. Og det er en hel anden klumme ;-)
http://mettemitchell.blogspot.com/2011/02/family-life-in-westfield-shopping.html
SvarSletMå dele dette link fra min blog omkring et super tjekket shopping centre som tager målgruppen du beskriver dødeliget seriøst! Vi snakker amme rum med designer stole og dœmpet lys, børne TV i familie toiltetterne så mor kan pasificere storebror mens babien bliver skiftet i den lœkre dedikerede ble skifte himmel, der osse lige har en micro ovn hvis du skulle varme en flaske.... Det er Illum sjask er simpelhen det mest gammeldags, umorderne og bagvendte snak jeg lœnge har hørt! Kœmpe idioter!
Mxx
PS: ham der forpagteren må godt nok betale meget i afgift til Illums for at få dœkket andre tab ind!
SvarSletSelvmål Illum total selvmål.
SvarSletSom en af de kvinder der ikke er Mor går min grænse for spædbarn og forældre adfærd i cafeer der hvor den nybagte Mor skifter Lille pus på cafebordet. SÅ står jeg af.
Godt indlæg
Mig bekendt er det ikke HELE Illum, men kun cafeén i toppen... Mødregrupper der mødes for at sutte i én latte i fire timer tjener man jo ikke alverden på, især ikke når flere studier viser, at de ofte "skræmmer" betalende/købende gæster væk.
SvarSlet