torsdag den 1. oktober 2009

Bogudgivelse

For fem år siden i november måned på dette tidspunkt, kl. 17.52 stod jeg i et køkken på Christianshavn. Jeg havde mit festtøj på og sved på overlæben, for jeg skulle have ordnet 100 canapeer til en 50-60 mennesker. Min mor var der. Både i fysisk form og i bogform. Det var nemlig min allerførste bog, der udkom. Min Mor. Og jeg skulle holde en bogfest.

Jeg havde en anden kæreste og børn havde jeg sådan set ikke gjort mig nogle tanker om. Og de tanker jeg havde gjort var perifære. Jeg vidste faktisk ikke om jeg ville have nogle, for jeg kunne ligesom ikke se logistikken i hvornår de skulle komme. Jeg havde jo et arbejde at passe og nogle film jeg skulle se i biografen. Jeg troede jeg skulle blive boende på Christianshavn i mange år og hver weekend købe morgenbrød på Lagkagehuset og derefter læse min weekendavis. For det havde jeg nemlig masser af tid til.

I dag, fem år efter, kl. 17.52 sidder jeg stadig på lorteøen, bare 2 kilometer længere væk. Billederne i mit køkken vidner om at jeg er gift. Bare ikke med ham fra køkkenet på Christianshavn. Flere billeder vidner om at jeg nu også selv er mor. Til to drenge, hvis bittesmå strømper jeg lige har hængt op. Jeppes og Kaspers.

Det er også en lidt anden bogfest i dag. Der er ikke mange canapeer eller glimmerkjoler, men det er de små ting der tæller, og jeg har indtil videre fejret bog-genudgivelsen med endelig at have fundet en plastikpose til skrald, drukket en kop nescafé, og spist et stykke knækbrød. Min eneste gæst, Jeppe, er gået kold og ligger og ræber på en dyne ved siden af mig. Som pynt hænger der en skeløjet lilla papegøje i min Le Klint lampe og i stedet for mine røde Marc Jacobs sko har jeg Thures onsdags -og fredags-sok på.

Jeg elsker de kontraster, og jeg elsker at man ikke aner en skid om hvordan livet ser ud om et år.

Jeg elsker at være mor. Og jeg elsker at kunne dele Min Mor bogen med jer igen.

ps. jeg holder en give-away, men fordi det er en lille konkurrence, så kræver det et nyt blogindlæg, og så får jeg ikke ordnet køkkenet som ligner noget kun orker kan bo i. Og det duer ikke, eftersom jeg har inviteret Michelle, Oprah og Obama til kaffeslabberas i morgen. Stay tuned på bloggen i morgen aften.






5 kommentarer:

  1. Et TILLYKKE skal du sgu ha'! Så sejt. Hvem har brug for champagne og canapeer når man har nescafé og babygylp?
    Håber den skønne bog får sig en lækker renæssance med pomp og pragt og alt det der...

    Kh Astrid

    PS: Glæder mig til mere kaffedrikning!

    SvarSlet
  2. Stort til lykke med genudgivelsen af bogen!
    Du kunne jo lige lade et ord falde til Oprah om at få den i hendes bogklub.

    Jeg tror, du slipper for at tage dig af køkkenet. Det ordner Secret Service, når de leder efter bomber. Altså rigtige bomber, ikke bakteriebomber. Dem er de ligeglade med. Og det kunne vi andre måske lære noget af?

    Kh,
    Anna Skyggebjerg

    SvarSlet
  3. Tak Anna, jeg venter stadig på secret service og Obama. Har du mon lokket dem ud til dig med dit chokoladefad?

    SvarSlet
  4. bogen er fantastisk!
    TILLYKKE!

    SvarSlet
  5. og hvordan kan det være at det ord, jeg skal indtaste fopr at lægge en kommentar her og for at verificere at jeg ikke er en ond spammer lige har været følgende?:
    SERIEPIK

    SvarSlet