onsdag den 7. marts 2012

Fordomsfuld, moi?

Jeg har jo meldt mig til Pernilles lille Skyggeeksperiment, og får mails i min inbox, hvor jeg skal tænke over, hvem og hvad der giver mig the creeps. Hvad der er mine såkaldte skygger.

Jeg vil gerne afsløre, hvor jeg for alvor slår knuder og kaster skygger så lange, og store, og hurtige at Lucky Luke ville stå og måbe. Og nej, det er ikke pænt, men lur mig om du ikke selv går rundt og snerrer lidt i dit indre om den ene og anden.

Here goes:

1. Folk der udelukkende skriver positive statusopdateringer på Facebook. "Mine børn er smukke, jeg har en fantastisk mand og solen skinner på mig og giver mig røde kinder." Skriv det dog i det mindste lidt poetisk. Eller skriv det godt. For helvede.
SKYGGE FORDI: Jeg selv har lidt svært ved at være lys og lagkagetypen. I wish.

2. Mennesker, der konstant skriver positive ting om dem selv, som andre mennesker har sagt om dem. På Facebook. "Dem og dem og dem og dem, synes simpelthen det jeg gjorde var SUPER!" Well, godt for dig, selvsmagende type. 
SKYGGE FORDI: Det ville klæde mig at være lidt mindre nærrig med de komplimenter jeg får.

3. Mennesker, der praler. "Jamen det kører bare, jeg har lige landet en kæmpe opgave, IGEN, og telefonen står ikke stille med tilbud du, men nok om mig, hvad synes du om mig?"
SKYGGE FORDI: Jeg er misundelig.

4. Millionøsemetoden. Er der nogen der nogensinde har fundet ud af om de damer vitterligt selv er millionærer?? Vi taler: vis mig dit kontoudtog og jeg skal se om jeg vil købe en bog af dig.
SKYGGE FORDI: Det kan godt være det er fis i hornlygterne, men de har da trods alt lavet en forretning ud af det.

5. Mennesker, der er hellige med, at de dyrker yoga på den rigtige måde. Du kan kende dem på blikket. Yogablikket.
SKYGGE FORDI: Jeg selv ville ønske, at jeg tog min krop mere alvorligt.

6. Mennesker, der tror de er mere værd end mig. Dem, der ikke hilser eller siger goddag eller på anden måde ikke taler med mig, fordi de ikke ved hvem jeg er.
SKYGGE FORDI: Det i virkeligheden er mig, der ikke har indset, at det 9 ud af 10 gange, ikke handler om mig.

7. Kvinder, der simpelthen ikke synes det er et problem at have børn og familie.
SKYGGE FORDI: Jeg synes jeg er en rigtig god mor, det får du mig bare ALDRIG til at indrømme.

8. Kvinder, der nægter at lade deres børn drikke mælk. Jamen jeg kan bare ikke ta' den måde, de skal sidde og sige det højt altså. Kan de ikke bare drukne deres unger i rismælk og holde kæft? Jeg er sguda ligeglad.
SKYGGE FORDI: Jeg selv har det en anelse svært med, at skulle stille mig op i en forsamling og sige hvad jeg står for. Og stå ved det, selvom alle andre er uenige: "JEG ELSKER AT SPISE KATTEMAD AF DÅSEN OG JEG ER STOLT AF DET." (= tænkt eksempel)

9. Mennesker, der brokker sig over deres familie. Hold dog op. Eller tag konflikten.
SKYGGE FORDI: Jeg har selv gjort det og jeg bliver sur, når ikke andre gør det, for så føler jeg, at jeg skal gøre alting selv. Aka noget jeg måske kunne arbejde liiiiidt mere med.

20. Key Account Managers. Mage til smart ass'es.
SKYGGE FORDI: Det ville klæde mig, at være lidt mere smartass.

Men hvad med dig, hvem kaster du op over?
 




19 kommentarer:

  1. Guuuud hvor kan jeg kende mig selv i det du skriver - skræmmende meget faktisk.
    Jeg tilslutter mig og tilføjer en:
    Mennesker der hvisker i min nærhed
    SKYGGE FORDI: Jeg altid tror det handler om mig...get over yourself!!

    SvarSlet
  2. Hah ahaha
    Dejligt frisk indlæg ansd thoughts til eftertanke:
    Folk der ikke signalere i trafikken
    SKYGGESIDE: Måske jeg bare skulle lære, at køre pænt selv (både på cykel og i bil).

    SvarSlet
  3. Ehm, har du taget min skygge?

    Ellers er der denne:
    Jeg har svært ved kvinder, der påstår, de aldrig skændes med deres mand og altid er enig med deres partner.
    SKYGGE: Jeg ville ønske, jeg til tider kunne lade frustrationer være frustrationer og slappe lidt mere aaaaaaaaf. For helved.

    SvarSlet
  4. Haha, din nummer 1 var også min. Jeg kalder dem aggresivt positive.... men men jeg ved jo godt, at det er mig, der er agressiv. Synes bare det er så kedeligt, når der aldrig er kant eller humor i opdateringerne, men de er bare lalleglade og selvfølgelige.

    SvarSlet
  5. Det nyhedsbrev har jeg straks tilmeldt mig. Jeg er virkelig fyldt med den slags skyggeri, nærmest så solens stråler aldrig rammer mig. Oftest lader jeg bare som ingenting, men jeg er frisk på endnu en øjenåbner i livets store terapi. Meget lærerigt hvis man gider lytte til resultaterne he he

    SvarSlet
  6. Åh, jeg er vild med dig! Og din skygge nr 1! Jeg har umådeligt svært ved de evigt lalleglade jubelidioter af nogle optimister, der ALTID skal være skide frejdige og smilende, både på facebook, på arbejdet og alle andre steder. lad dog os andre være normale med et bredspektret følelsesregister og gemmer smilende, til der faktisk er gode ting at smile af. Det er der da tit, men det bliver sgu så fladt, når man smiler af alting hele tiden. Ligesom hvis man havde fødselsdag hver dag. Hvad er det særlige i dét? (udover sygt mange gaver).
    Vil ikke påstå, men skygge er, at det er fordi jeg vil være lige sådan. Vil bare gerne være mig uden dårlig samvittighed over det.
    Meldte mig i øvrigt til samme skyggeprogram men gik i stå allerede ved første opgave. Ku' ikke overskue at skrive SÅ meget ned. Hmm, bør forsøge senere. Har gemt mails!

    SvarSlet
  7. Jeg elsker din blog!

    MEN: Der er sgu lidt for meget hetz mod os lalleglade mennesker i disse dage. Hvad med at det er ok, man har været/er syg og haft en kæmpe nedtur over det, og nu bare ikke gider at brokke sig over de små ting i hverdagen og ikke mindst belemre andre med ligegyldig negativitet? Selvfølgelig har "vi" også dage i fosterstilling, men med en generel positiv indstilling, er det sgu nemmere at krumme sig ud igen! Jeg vil dog give dig ret i, at man i det mindste kan udvise den venlighed at formulere sig med lidt sproglig kant, men det gælder jo for alle kommunikative udsagn:-)

    SvarSlet
  8. Kære Trine. Det er fuldstændig helt okay at være lalleglad. Virkelig. Og læs nu lige, at det jo er den der peger fingre, den er gal med. Ikke? ;-) I skal da bare blive ved med at smile gennem dagen for pokker da. At jeg ofte keder mig over de opdateringer er en smagssag og jeg venter stadig i spænding på dem der kan formulere 'lalleglad', så jeg selv bliver underholdt. Men vi bruger jo også Facebook forskelligt, jeg bruger det fx. til at blive underholdt og til at få stillet min nysgerrighed, og jeg vil nok til den dag jeg dør være ret ligeglad med om en eller anden har pudset vinduer eller gravet i haven på den helt skønne måde. Omvendt er der helt sikkert nogle der kaster op over mig også. Og endnu mere, hvis jeg folder mig ud som Key Account Manager aka Smartass.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg dør af grin. Måske fordi du siger noget jeg ikke selv tør hoste ud med. Overfor dem det så går ud over.

      Slet
    2. Altså nu håber jeg vi allesammen ved, at det er mig der er idioten her. Ikke dem der uskyldigt skriver om deres blomster i haven. ;)

      Slet
    3. Er med på det er din skyggeside, der fremstilles:-) Hvilket jeg synes er sejt! Ville bare nuancere billedet. Jeg er vist ikke lalleglad på den måde, du mener. Det er jo bare fladt. Jeg vælgebarkær at se det sjove i, jeg får spurgt forbipasserende mand om hjælp til at låse forkert bil op i stedet for at tænke "æv, hvor er verden dog ond mod mig", når jeg opdager min bil står to pladser længere nede:-)

      Slet
  9. Haha! Hvor er det godt og ærligt skruet sammen. Din nr. 8-skyggeside kan jeg især godt identificere mig med. Jeg får det sådan lidt "Okay så råb mig dog ind i skallen at jeg ikke selv er ligeså skide kritisk overfor hvad mine børn propper i hovedet!!"-agtigt... :oD

    SvarSlet
  10. Jeg synes det er helt igennem et skønt indlæg du har skrevet. Jeg er specielt vild med dine nr. 4 - vis mig jeres konto. Selv er jeg top naiv, og tror på at når mennesker fortæller mig, at de er blevet meget rige ved at bruge deres metode, så glemmer jeg nogen at stille spørgsmålstegn??? Hvilken skyggeside den lige lander på, må jeg vist lige hjem og reflektere lidt over.............

    TAK for din skønne ÆRLIGHED.
    Pssssttttttt. Du må gerne sætte på din facebook status, at jeg mener det om dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gud nej, det tør jeg da ikke...uuuuh udfordring. ;-)

      Slet
  11. Jamen jeg ved godt du fremhæver dig selv som idioten:o) Og til Trine vil jeg for god ordens skyld sige at jeg også er helt med på det med at fremhæve positive detaljer i hverdagen. Jeg ser idéen i det. Faktisk også det vigtige i det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå det skulle have stået som svar på noget ovenover... Nå det kan man vel regne ud. Hej igen

      Slet
  12. A mennesker som går i seng kl. 20:15 med fjerneren kørende inde i soveværelset.
    Skygge fordi jeg er så elendig til at gå i seng om aftenen men har forpligtelser som A menneske hver morgen, hvilket betyder at jeg dejser omkuld torsdag i hver uge kl. 19:47 med influenzalignende symptomer på grund af søvnmangel. Jeg ville så meget ønske at jeg ikke hyggede mig så meget om aftenen. Og skygge fordi jeg ikke ser en skid fjernesyn og dermed ikke aner hvad der foregår i verden. GODNAT blev der sagt!

    SvarSlet
  13. Tænk lige over, hvad de "lalleglades" skygge mon kan være; at det ikke er i orden at have dårlige dage, hade nogen eller synes, at noget er grimt. Det er da slemt begrænsende....

    Forsøger faktisk selv at lære at holde op med at dømme (mig selv eller) andre, og jeg skulle hilse og sige, at der bliver frigjort ganske megen tid og energi her:-)

    SvarSlet